Hollandsche IJssel Oudewater |
|
|
|
Foto's en informatie uit het archief van Ad Gevers en Hollandsche Yssel. |
|
Ir. Gerrit Johan Wilhelm de Jongh werkte aanvankelijk voor de Nationale
Spoorwegmaatschappij in Haarlem,
Maar de opkomende baggerindustrie en daarmee ook de vraag naar machines deed hem besluiten om in 1872 in Oudewater een fabriek te bouwen voor baggermaterieel "Machinefabriek De Jongh & Co" later omgedoopt in : "N.V. Machinefabriek De Hollandsche IJssel" De opvolger van Ir.G.J.W. de Jongh was zijn jongste zoon Ir. Arend de Jongh welke het bedrijf tot halverwege de vorige eeuw leidde. In 1948 na een korte maar zeer intensieve technische studie aan de Technische Universiteit Delft werd de leiding overgenomen door Ir. J.B. Legemaate , onder zijn leiding groeide en bloeide het bedrijf en werden orders binnen gehaald van over de hele wereld. Naast baggermaterieel werd er de eerste helft van de vorige eeuw ook materieel voor de droge grondverzet gebouwd : Jacobsladders, (stoom) grijperkranen, excavateurs en ook draglines. De eerste dragline werd gebouwd in 1938 voor een klant in Turkije. Na de tweede wereldoorlog heeft men zich uitsluitend gericht op de bouw van baggermaterieel, tot de dag van vandaag worden er hoogwaardige profiel-en cutterzuigers, hopperzuigers en ander specialistisch bagger materieel gebouwd. |
|
Ir. Gerrit Johan Wilhelm de Jongh | |
0010 Excavateur. |
|
0011 Excavateur. |
|
0012 Excavateur. |
|
0013 Excavateur voor het graven van sloten. |
|
0015 Jacobsladder. |
|
0016 Jacobsladder. |
|
0020 Hijskraan. |
|
0021 Hijskraan. |
|
0022 Hijskraan. |
|
0025 Stoomgrijper overslagkraan. |
|
In 1938 heeft men voor een klant in Turkije twee 600 liter draglines
gebouwd, welke betaald werden met krenten en rozijnen die men hier maar
weer moest zien door te verkopen. De derde 600 L werd gebouwd voor het Departement van Koloniën in 1939 en werd geleverd met een dragline giek en hooglepelmast, als aandrijving had deze kraan een elektromotor. De vierde en laatste 600L is gebouwd in 1941 voor Volker uit Rotterdam. |
|
0030 600 L Bijzonder is de opstap via het contragewicht. |
|
0031 600 L |
|
0032 600 L |
|
0033 600 L met grijper. |
|
0034 Onderstel van de 600 L met boven de rupsen gemonteerde "kleischrapers" |
|
0035 600 L Hooglepel waarvan de aandrijving geschiedde met een draaistroommotor. |
|
Na de 600 L is men in 1941 een kleinere dragline gaan bouwen de
400 L de eerste voor de N.V. Mij. Wegenbouw uit Utrecht. In 1942 zijn de laatste twee 400 L gebouwd, tijdens de bouw van deze laatste machines is de cabine nog aangepast en werd de constructie giek vervangen door een vakwerkgiek. Voor zover bekend werd een van de machines afgeleverd aan Versloot uit Bodegraven maar bij aankomst op de werf werd hij in beslag genomen door de Duitsers en afgevoerd. |
|
0040 400 L |
|
0041 400 L |
|
0042 De eerste 400 L met constructie giek. |
|
0043 Twee 400 L's op de werf. |
|
0044 400 L . |
|
|
|
0045 400 L met vakwerk giek tijdens het proefdraaien. |
|
|
|
0046 400 L op transport. |
|
|
|
0047 Twee stuks 400 L. |
|
|
|
|
|
0050 Een stoomkraan met grijper gemomteerd op een open ponton. |
|
0051 Eendraad grijpers met een inhoud van 1.25, 0.8 en 0.6 M3. |
|
0052 Zelfvarende grijper kraan. |
|
0053 Zelfvarende grijper kraan. |
|
0054 Zelfvarende stoom grijper kraan. |
|
0055 Zelfvarende stoom grijper kraan. |
|
0056 Zelfvarende stoom grijper kraan. |
|
0060 Cutterzuiger. |
|
0061 Baggermolen. |
|
huidig adres : |
Hollandsche Yssel Internationaal Westerwal 17 3421 BX Postbus 18 3420 DA OUDEWATER info@ hollandscheijssel.nl www.hollandscheijssel.nl |